Képzettségek

A képzettségek %-os rendszerben mérhetőek, minél magasabb százalékon sajátítod el az adott képzettséget, annál nagyobb esélyed van a sikerre. A tanulást az időráfordítás, a kalandozások alatti fejlődést pedig a teljesítményed szabja meg.
Az egyes képzettségek tanulásához szükséges időráfordítás különböző. Az alapot, ami 10%, egy héttől öt hónapig terjedő idő alatt lehet elsajátítani. A további fejlődési értékeket és az ehhez szükséges időt a táblázatokból olvashatod le. A Képzettségek felsorolásánál megtalálhatod a 10% elsajátításához szükséges időt, az Időtábla alapján pedig kikeresheted, hogy a további fejlődéshez mennyi idő szükséges.

Képzettségek felsorolása

Időtábla

Képzettségek részletesen

28. példa

A képzettségek a kalandozások alatt is fejlődnek természetesen. A fejlődés noha egy-egy képzettség esetében elmaradhat a tanulás sebességétől, összességében jóval gyorsabb, mint a felkészülési időben. A kalandozások alatt akkor fejlődik a képzettséged, ha a fejlődésre dobott képzettségpróbát elrontod, azaz nagyobb számot dobsz, mint az aktuális értéked. (Világosan látszik, hogy minél magasabb képzettségi százalékot érsz el, annál nehezebb elrontanod a próbát, annál lassabban fejlődsz majd.)

Mindig lehetőséget kapsz képzettséged növelésére, ha a képzettségpróbád alkalmával pont annyit dobsz a kockákkal, mint amennyit akkor éppen szükséges (Holtpontot dobsz). Ezen kívül a mesélő is lehetőséget fog adni további növelésekre, egy-egy nap, vagy kalandszakasz végén. Két kaland közötti üres idődet is felhasználhatod további tanulásra, nyaggathatod kalandozó társaidat, hogy tanítsanak neked valami újat, felfogadatsz egy mestert, ha hosszabb ideig egy településen időzöl, vagy elolvashatsz egy könyvet, ami további ismeretekkel gazdagíthat. Ekkor is a mesélővel egyeztess a fejlődés dolgában.

A képzettségeket tanulás nélkül csak néhány százalékos eséllyel alkalmazod. Ez a százalék a hozzá tartozó főérték vagy képzettség tízes számjegye. Valamint a 40% feletti és 20% alatti értékekre járó módosító. Ha soha nem foglalkoztál vele, és hirtelen mégis használnod kell, akkor ezt a számot kell megdobnod. Ekkortól felírhatod a karakterlapodra, és éppen úgy fejlődik, mint az összes többi.

A képzettségeket a főértékek pozitív vagy negatív irányban módosítják. Ha a képzettséghez tartozó főértéked, vagy főértékeid átlaga 40% fölött van, akkor a 40 feletti részt hozzáadhatod a képzettségedhez.

29. példa

Ha a képzettséghez tartozó főértéked 20% alatt van, akkor ezek a módosítók negatív irányban érvényesülnek, azaz lehetnek olyan képzettségek, amelyek alkalmazására első próbálkozásokkor - könnyítések nélkül - nincs esélyed.

30. példa

Az előbbi módosítók a tanulásra nem vonatkoznak. A tanulással szerzett képzettség nem emelkedhet 70% fölé, amíg nem kalandoztál. Ennek egyik oka, hogy bármely mester csak addig oktathatja tanítványait, amíg azok képzettsége legalább 30%-al kevesebb az övénél. Karakterek egymástól is tanulhatnak, ha az előző feltétel szerint van közöttük mester.

Némely képzettséghez szükséges valamely másik ismerete, legalább 25%-ban, és vannak olyan képzettségek, melyeknek elérhető legjobb ismerete más képzettségek vagy főértékek százalékától függ. Ezeket a feltételeket szintén megtalálhatod a felsorolásban. Pl.: Az Állatidomítás nevű képzettség elsajátításához szükséges az Állattartás képzettség legalább 25%-os ismerete. Külön sor jelöli, hogy mely képzettségekhez szükséges az Olvasás és - esetleg - az Írás legalább 50%-os ismerete.

A képzettségek három csoportba sorolhatók : Elméleti, Fizikai és "Felszedhető" képzettségekre (utóbbiak X-el jelölve). Néhány képzettséget nem soroltunk egyértelműen az elméleti vagy fizikai képzettségek közé, ezek bármely időkeret (Elméleti és Fizikai) terhére tanulhatók. (Többek között ilyen az írás és olvasás is, ezt pusztán könnyítésnek szántuk.) Ez a választási lehetőség azt jelenti, hogy ezek nem veszik igénybe sem az elmét, sem a fizikumot annyira, hogy mellettük ne lehessen ezeket újabb ismeretekkel terhelni.

Specializáció

Előfordulhat, hogy valaki az általunk felsorolt képzettségek közül egyet, vagy többet csak részben kíván elsajátítani (nem érdekli a növénytan egésze, csak a trópusi növényekre vonatkozó ismeretek). Ilyenkor lehetőség van arra, hogy a karakter specializálódjon. Ekkor a megnevezett szűkebb szakterületet jobban ismeri, míg az ismeretanyag többi részét kevésbé. Gyakorlatban ez úgy jelentkezik, hogy a kiválasztott területen képzettsége dupla annyit ér, míg a többi kérdésben csak fele annyit.

75. példa

A specializáció nagy előnyt jelenthet, amennyiben a karakter abban a környezetben marad, amire felkészült. Ha körülményeinek megváltozása miatt a specializáció már előnytelen a számára, természetesen megpróbálja a kimaradt ismeretanyagot pótolni. Ekkor egyszerűen pótolni kell a kimaradt időt.

76. példa

Szakmák, művészeti ágak

A szakmák (fegyverkovács, szabó, kádár) 2 hónapos képzettségnek számítanak, és általában Fizikai képzettségeid terhére tanulhatod őket, míg a művészetek (festészet, szobrászat) szintén 2 hónaposak, és zömében az Elméleti csoportba tartoznak.

Képzettségek részletesen

 

A

Á

B

C

CS

D

E

É

F

G

GY

H

I

Í

J

K

L

M

N

O

Ó

Ö

Ő

P

Q

R

S

SZ

T

TY

U

Ú

Ü

Ű

V

W

X

Y

Z

ZS

SZINMAGYARÁZAT
Már van részletes leírás
Még nincs részletes leírás

A

Akrobatika
Alkímia
Alkudozás
Asztrológia

Á

Álcázás
Állatidomítás
Állattan
Állattartás

B

Barlangászat
Bányászat
Becsapás
Birkózás
Bűvészet

C

CS

Csapdaállítás
Csapbaeltávolítás
Csapbafelfedezés
Csábítás
Csomózás
Csónak, hajóépítés

D

Diplomácia

E

Elme Útja
Erdőjárás
Esés
Etikett
Evezés

É

Élelemszerzés
Élettan
Éneklés
Építészet
Éremismeret
Értékbecslés

F

Fegyverismeret
Fegyverhasználat
Fegyverkovács
Fegyvertörés
Festészet
Fémismeret
Földművelés
Földrajz
Főzés
Futás

G

Grafológia
Gúnyolás

GY

Gyógyítás

H

Hadvezetés
Hajózás
Halászat
Hamisítás
Hangutánzás
Harci láz
Hasbeszélés
Hárítás (lőfegyverek ellen)
Hegymászás
Heraldika
Herbalizmus
Hipnózis

I

Időjóslás
Ikonmágia
Ivászat

Í

Íjászat
Íjkészítő
Írás

J

Jeladás
Jelbeszéd
Jogismeret
Jóslás

K

Kétkezes harc
Kitartás
Kiütés
Kínokozás
Kocsihajtás
Kocsmai verekedés
Koldulás
Komédiázás
Koncentráció
Költészet
Kötelékből szabadulás
Kötéltánc
Követés

L

Lefegyverzés
Lényismeret
Lerázás
Lopódzás
Lovaglás

M

Mágiahasználat
Mágiaismeret
Meditáció
Méregkeverés

N

NY

Nyelvészet

O

Ó

Ö

Ökölharc

Ő

P

Q

R

S

Sebgyógyítás
Síkok tana
Súlyos sebek okozása

SZ

Számszeríj használat

T

Túlvilágtan

TY

U

Utcai verekedés

Ú

Ü

Ű

V

Vakharc
Visszacsapóíj használat

W

X

Y

Z

ZS

Rendszer

Világ

Lexikon

Tartalom