Képzettségek

E, É

Elme Útja

Még kidolgozás alatt.

Erdőjárás

Felszedhető, 1 hónapos
Összetett tudomány, röviden ez a képzettség teszi lehetővé, hogy az erdőben ne kerülj bajba. Ezen képzettség birtokában ismered az erdő veszélyeit (állatok, növények, értelmes lények). Tudod mit kerülj el, és mi lehet a hasznodra. Elég jól tájékozódsz, és tudod, hogy mit mire használhatsz, mit ehetsz meg, hol alhatsz (viszonylag) biztonságban.
Tanulható : gyakorlati úton vagy erdőjáróktól.

Esés

Fizikai, 1 hónap
A zuhanásból adódó sebzéseket a karakter e képesség birtokában képes csökkenteni, vagy teljesen elkerülni.
Amennyivel megdobta a képzettségpróbáját, annyi sebpontnyi sérüléstől tudta magát megóvni.
Tanulható : gyakorlati úton.

16. példa

Etikett

Elméleti, 3 hét
A karakter tudja, hogy mi illik, és mi nem. Az illemszabályok fajonként és tájegységenként, valamint társadalmi rétegenként is igen eltérőek, ám az általános elvek azonosak.
Tanulható : gyakorlati úton vagy tudósházakban.

Evezés

Fizikai, 2 hét
A karakter képes elboldogulni az evezővel hajtott vízi járművekkel. Tud gyorsan, vagy kitartóan, esetleg csendesen evezni, jól manőverezik. (Számokra lefordítva ezen képzettség előnyei megegyeznek a Futás képzettségével.)
Tanulható : gyakorlati úton vagy tengerészektől, csónakosoktól.

Élelemszerzés

Felvehető, 1 hét
Felettébb összetett „tudomány”, mely képessé teszi a karaktert, hogy élelmet szerezzen a legkülönbözőbb körülmények között. A karakter ismeri az erdő, mező, és egyéb vad helyek élelemszerzési lehetőségeit, mert ismeri az ehető bogyókat, gyümölcsöket, gyökereket, gombákat, tojásokat, stb. Vadászni, csapdát állítani ezen képzettség birtokában nem képes. Ugyanakkor egy lakott településen is képes rábukkanni esetleg létező élelemforrásokra, amelyeket képességeinek és világnézetének megfelelő módon kiaknázhat.
Számszerűsítve azt lehet elmondani, hogy egy karakter akkor tud elegendő mennyiségű élelmet szerezni magának, ha az Élelemszerzéssel (és esetleg Vadászattal és Halászattal, Csapdaállítással) legalább annyira sikeres próbát tesz, mint amennyi a Fizikuma.
Tanulható : gyakorlati úton, erdőjáróktól vagy koldusoktól, csavargóktól.

Élettan

Elméleti, 3 hónap
A játékos ismeri az értelmes lények testfelépítését, szerveik működését. Tudja, hogy egyes környezeti hatások, milyen hatással lehetnek rájuk. Felismeri a kóros elváltozásokat, a helytelen működést. Felismerheti, azonosíthatja a betegségeket, azonban nem ismeri az alkalmazható gyógyszereket. Ennek ellenére életviteli tanácsokat adhat a betegség legyőzése érdekében. Ennél is fontosabb, hogy tudja, milyen életmóddal lehet az egyes betegségek kialakulását elkerülni.
Tanulható : tudósházakban.

Éneklés

Felszedhető, 1 hét
Akinek jó a hallása, az képes egy dallamot valamilyen módon elénekelni, vagy eldúdolni, tehát nem kell feltétlenül ennek a képességnek a birtokában lenni, hogy az ember énekhangot adjon ki a torkán. Aki ennek a képességnek valamilyen mértékben a birtokában van, akkor énektechnikákat tanult, hogy előadása minél élvezhetőbb legyen. Képes többszólamú kórus tagjaként is fellépni, hangja művelt.
Tanulható : templomokban vagy mestertől.

Építészet

Elméleti, 2 hónap
A karakter képes felismerni építészeti stílusokat, meg tudja állapítani egyes épületek korát, külsejük alapján némileg képes fogalmat alkotni belső felosztásukról. Értékelni tudja az épület építőjének teljesítményét, és megközelítőleg fel tudja mérni az épület jelenlegi állapotát.
Képes felbecsülni a falak stabilitását, a ledöntésükhöz, kilyukasztásukhoz szükséges erőt illetve képes ezen tulajdonságaikon javítani vagy rontani.
A képzettség elsajátításához szükséges a Mértan képzettség legalább 25%-os ismerete.
Tanulható : tudósházakban vagy mestertől.

Éremismeret

Elméleti, 2 hét
Az Újvilágon használt fizetőeszközök ismerete. A karakter a képzettség birtokában ismeri az elterjedtebb pénzérméket (főleg a lakóterületén előfordulókat), ismeri az átváltási arányokat, és megközelítőleg a árura váltható értéküket. Felismerheti, ha az érme hamisítvány, vagy valamilyen egyéb csalást kívánnak elkövetni vele.
Tanulható : gyakorlati úton, tudosházakban vagy tolvajoktól, csavargóktól.

Értékbecslés

Felszedhető, 1 hónap
A karakter képes megbecsülni különböző tárgyak, árucikkek értékét.
Tanulható : gyakorlati úton, kereskedőktől vagy tolvajoktól.

Észlelés

Felszedhető, 1 hónap
Erre dob a játékos, ha karakterének valamit meg kell hallani, észre kell venni vagy meg kell találni. Ez nem csak a hallás, vagy látás milyensége, erre az értékre akkor is kell dobni, ha a karakter amúgy hallja, látja a jelenséget, de másfelé figyel, valamint akkor is ha kérdéses, hogy a jelenséget megfelelően tudja-e értelmezni. Nem tanulható, csak játék közben fejleszthető. Kezdeti értéke a legtöbb fajnál megegyezik az Intelligenciával. A ha egy elrejtett tárgyat, vagy egy rejtőzködő lényt kell észrevenni, akkor a tárgy elrejtésekor/elbújáskor dobott rejtőzködés képzetségdobás sikerét le kell vonni/hozzá kell adni az észleléshez. Ehhez még hozzájön a tárgy méretéből és a terepből adaódó módosító. A tárgy méretéből adódó módosítót a harcrendszernél találod LINK!!!, míg a terepviszonyokhoz a következő - iránymutató - módosítókat javasoljuk:


Tanulható : -

32. példa

Fegyverismeret

Elméleti, 1 hét
A karakter ismeri a fegyvereket, képes megállapítani a minőségüket, korukat. Tudja, hogy adott faj, vagy népcsoport milyen fegyvereket használ. Sebekről képes megállapítani, hogy milyen fegyver okozta azokat.
Tanulható : kovácstól, seregben vagy gyakorlati úton.

Fegyverhasználat

Fizikai, 4 hónap
A karakter képes használni az adott fegyvert, tudja, mi az ára, és meg tudja állapítani egy-egy fegyver minőségét, ha van módja kipróbálni.
A fegyver használatot meg lehet tanulni úgy, hogy a vele való támadást, vagy védekezést helyezzük előtérbe, és úgy is, hogy mindkettőre egyforma hangsúlyt fektetünk. Az első két esetben az előtérbe helyezett technika százaléka a meghatározó, míg a másik technika százaléka ennek fele. Az utólsó esetben a képzési idő másfélszerese az eredetinek, a védekezés és támadás százaléka azonos.
Ha valaki egy fegyverkategóriából már ismer egy fegyvert, akkor az adott kategória összes fegyverét a képzettsége felével forgatja.
Ha a későbbiekben a kisebbik értékét külön szeretnénk megnövelni, akkor azt a négy hónapos képzettségnél lévő időtartam 75%-ért tanulhatjuk.
Tanulható : mestertől vagy gyakorlással.

5. példa

Fegyverkovács

Fegyvertörés

Fizikai, 1 hónap
Egy választott fegyverre tanulható technika.
Sikeres támadó dobás és az ellenfél sikertelen védekezése után a játékos dobhat a fegyvertörés százalékára. Ha ezután sikerül a fegyveren feleannyit sebezni, mint annak legnagyobb sebzése, akkor a fegyver eltört. Ha a támadó dobás sikeres, de a fegyvertörés nem, az ellenfél akkor is elveszti az adott fegyverrel a következő támadási lehetőségét.
Tőrrel, vívótőrrel nem lehet fegyvert törni. A fegyver minősége megfelelő kell, hogy legyen : egy rozsdás csorba kard nem a legmegfelelőbb erre a célra.
Ez a képzetség nem alkalmas testfegyver törésére (pl. kar eltörése).
Tanulható : mestertől vagy gyakorlással.

Festészet

Fémismeret

Elmélet, 3 hét
A karakter felismeri az érceket és a fémeket. Ismeri az ércek feldolgozásának módját, tudja melyik fémet, mire lehet használni, ismeri az ötvözeteket. Ismeri a fémek értékét, mely tájanként igen eltérő lehet.
A képzettség elméleti ismeretanyagot jelent, gyakorlati tudás nincs mögötte.
Tanulható : kovácstól vagy tudósházakban.

Földművelés

Fizikai, 1 hónap
A karakter rendelkezik a földműveléshez szükséges ismeretanyaggal. Felismeri a termesztett növényeket, tudja, mire használják öket, tudja, milyen gondozást igényelnek. Képes megállapítani ezek minőségét, értékét. Felismeri a növények betegségeit, károkozóit és ismeri az ellenük való védekezés módját (ha létezik ilyen).
Tanulható : földművestől.

Földrajz

Elméleti, 2 hónap
Földrajzi ismeretek. Újvilág egy része még felfedezetlen, a felderített, civilizált részek gyakran nagy távolságra fekszenek egymástól, és nincsenek kapcsolatban, így a karakter elsősorban azokat a helyeket ismeri, ahol már maga is járt. A karakter képes tájékozódni a térképen, arról információkat leolvasni.
Tanulható : utazó kereskedőtől vagy tudósházakban.

Főzés

Felszedhető, 1 hét
A karakter képes ízletes, tápláló ételeket készíteni. Természetesen a rendelkezésre álló nyersanyagok - illetve hiányuk - módosíthatja a célszámot. A karakter nagy vonalakban ismeri az egyes fajok étkezési szokásait, de elkészíteni általában csak a saját faja által is fogyasztott ételeket tudja, a többire - legalábbis első alkalommal - nehezített próbát kell dobnia.
Tanulható : gyakorlatban vagy konyhán.

Futás

Fizikai, 2 hét
A karakter képes gyorsan, vagy kitartóan futni. Ez számszerűleg azt jelenti, hogy a megtett távolság, illetve az időtartam növekszik a képzettség arányában.
Tanulható : gyakorlatban.

33. példa

Rendszer

Világ

Lexikon

Tartalom