Példatár

1. példa


Laci egy olyan karaktert szeretne, mely kifejezetten harcos beállítottságú. Fajként humbabát választ. Elég érdekes kinézetű karakter lesz, sok előnnyel és korlátozással. Egyenlőre a főértékek változásai izgatják csak. A karaktere +30%-ot kap Fizikumra, +5%-ot Gyorsaságra és Ügyességre.
A 150%-ot a következőképpen osztja el : csekély 10%-ot oszt az Intelligenciára, 30%-ot ad a Fizikumra, az Akaraterőre, 40%-ot a Gyorsaságra és az Ügyességre, így a Megjelenésre nem marad semmi. A Tapasztalat alapja az életkor (alap esetben 25 év), amire kezdéskor nem osztható százalék. Ezután dob a tízoldalú kockával 7-szer. Az eredmény a következő.

Főtulajdonság

Alap

Faji módosító

Elosztható

Kockadobás

Eredmény

Intelligencia

10

-

10

7

27

Fizikum

10

+30

30

5

75

Akaraterő

10

-

30

5

45

Gyorsaság

10

+5

40

1

56

Ügyesség

10

+5

40

9

64

Megjelenés

10

-

-

6

16

Tapasztalat

25

-

-

3

28

2. példa


A főértékekből adódóan Laci karakterének egyéb értékei a következőképpen alakulnak :
Életpont és Eszméletpont : 38 (75/2 felfelé kerekítve). Koncentráció 45%, Észlelés 27%, Kitartás 75%.

3. példa


Most a képzettségek elosztása következik. Minden képzettségfajtára (Elméleti, Fizikai, Felszedhető) 216 hónap áll rendelkezésre.
Az elméleti képzettségek tanulására elég erős korlátozása van fajából eredően, de amúgy sem ez lesz a karakter fő tevékenységi köre.
Először is harci képességeit bontakoztatja ki. Mivel fegyvert nem foghat a kezébe, lehetősége van az Utcai harc (4 hónapos Felszedhető), és az Ökölharc (3 hónapos Fizikai) között választani. Természetesen az Utcai harcot választja, mivel abban rúgás is szerepel, és karaktere hatalmas termetéből adódóan nem minden ellenfél ér fel az ökléig. Azon kívül ez Felszedhető képzettség, tehát az Elméleti képzettségek helyett korlátozás nélkül tanulható. Így hát ezt megtanulja 60%-ra 126 hónap alatt. Ha ezt az elméleti képzettségekre szánható idejéből tanulja, ott még 90 hónapja marad. Megtanul még Úszni, Ugrani, Lopakodni, Csapdát felfedezni, és egyéb harcosoknak való dolgokat. Nem írom le most részletesen. Lényeg az, hogy nem költött elméleti képzettségre semmit.
Természetesen elköltötte az összes "X-es" hónapját, de a másik kettőből összesen 40-et felhasználatlanul hagyott.
Mivel az Utcai harcot 60%-on ismeri, a következő harci értékei lesznek :

4. példa


Mivel Laci 40 hónapot nem költött el, (40*2.5=100) 100 ezüsttel indul, ami pont egy arany. Ebből gazdálkodhat a felszerelés vásárlásánál. Ezt azonban már az első játéka alatt veszi meg.

5. példa


MORGAN fizikai képzettségekre szánható idejének egy részében buzogánnyal gyakorol. Ha 36 hónapot (3 évet) szán a dologra, akkor 42%-ban képes elsajátítani a buzongányforgatást. Ez vagy azt jelenti, hogy 42%-a van támadásra, és 21%-a védekezésre, vagy a fordítottját (ez a tanulmányai megkezdésekor kell eldöntenie).
Ha ugyanolyan jól akar támadni, mint védekezni, azaz mindkettőt 42%-ban, akkor (36*1,5) 54 hónapot kell tanulással töltenie. Ha mégis csak három évet tölt vele, akkor abban a sorban kell keresnie a százaklék értékét, ahol a négy nónapos oszlopban a (36/1,5) 24 található. Ilyen szám nincs, csak 23, így a buzogánnyal 36%-ban tud támadni és védekezni is és marad egy szabad hónapja.
Ha valamilyen oknál fogva harci kalapács akad a kezébe, akkor azzal fele olyan jól fog bánni, mint a buzogánnyal, azaz 36% helyett 18%-on.
Ha - maradva az első variációnál - 42%-ban megtanul támadni a fegyverrel és 21%-ban védekezni (3 év alatt), majd később időt szán a védekezés javítására, akkor (21%-ról 42%-ra 28 hónap egy négyhónapos képzettséget megtanulni, ennek 75%-a pedig 21 hónap), 21 hónap alatt tanulja meg 42%-ra a védekezést.

6. példa


MORGAN támadószázaléka végül is buzogánnyal 42%, védekező százaléka 21%.Ha egy olyan buzogányt forgat, melynek támadása 5%, védekezése 4%, akkor ő 47%-ban eredményes a támadásainál, és 25%-ban a védekezésnél

7. példa


MINNI Fizikuma 30, Ügyessége 50. Hárítótőrrel a sebzésbonusza ((30+50)/2=40 ® 4) 4, míg rövidíjjal 5.

8. példa


HARCOS Gyorsasága 64. A fegyverének „lassúsága” 15. Az eredmény 64-15=49, ehhez 6 "db" tizest kell adni, hogy elérjük a százat, így HARCOS 6 IE-ként támad. Ha eggyel nő a Gyorsasága, vagy sikerül legalább eggyel gyorsabb fegyvert szereznie, akkor (pl. gyorsabb fegyver esetén) a támadása a következőképpen alakul: 64(Gyorsasága)-14(fegyver lassúsága)=50, ehhez 5 "db" tizest kell adni, hogy elérjük a százat, azaz 5 IE-ként tud támadni.

9. példa


VIRGONC 6 IE-ként támad rövidkardjával ( TSZ: 65 ) és 4 IE-ként a másik kezében tartott tőrével ( TSZ: 46 ). Ellenfele PAJZSOS, akinek 85 a védőszázaléka. VIRGONC hiába találja el többször ellenfelét, nem sikerül neki megsebezni, mivel PAJZSOS igen jól védekezik. Ezért úgy dönt, hogy inkább csak 12 és 8 IE-ként támad fegyvereivel, és megpróbál biztosra menni. A támadása után VIRGONC bejelenti, hogy következő támadásakor cselezni fog és amikor rá kerül a sor támad a rövidkarddal. Sajnos 78-at dob így nem találja el ellenfelét; majd támad a tőrrel, 12-t dob, mivel VIRGONC cselez, így PAJZSOS-nak le kell vonni 46-12=34-et a védőjéből ami így csak 85-34=51. PAJZSOS dob védekezést: 64, így VIRGONC rafinált cselét nem tudta kivédeni és elszenvedi sebzést.

10. példa


VIRGONC - bőrpáncéljában - az erdőben lovagol, amikor NYILAS le akarja lőni. NYILAS támadó százaléka hosszúíjra 36% amit másfélszeresére növelhet, mert az áldozata védtelen (tudatlan), de nem álló célpont. Így (36*1.5=54) 54% + 10% (hosszúíja támadója) = 64%-a van, hogy eltalálja VIRGONCOT. Mivel profi orgyilkosként 70% súlyos sebek okozása van, így természetesen használni kívánja. (Hiszen most 70%*1,5=105%-a van rá !) NYILAS lő... talál... súlyos sebek okozására 18%-ot dob. (105-18=87%=5-szörös sebzés !), sebzésre pedig 6(fegyver)+5(ügyesség)=11 (ami jelen esetben, mivel VIRGONC bőrpáncélt visel - 2-es sebfelfogó értékkel - , így (11-2)*5=45 sebpont, ami ha a lövés fejre ment volna, még kétszereződne azaz 90 sebpont lenne). Szegény VIRGONC már sose tudja meg, hogy egy nyílvessző okozta élete végét.

11. példa


CSÓRÓ szeretne venni egy láncinget, mert az előző csatában igencsak megszaggatták az irháját. Persze nincs 10 aranya, így kénytelen valami olcsóbb „vacakkal” beérni. Az árus felajánl neki egy elég ronda darabot 7 aranyért. Kicsit rozsdás, néhány láncszem furán áll, de azért megjárja. Így hát CSÓRÓ - némi alkudozás után - megszerzi a vértet 6 aranyért. Mikor felveszi a láncinget érzi, hogy viselt már ennél jobbat is. A láncing jelenleg 60%-ban akadályoz, ami megközelíti egy kályhacső kényelmi szintjét. Miután azonban kicsit letakarítja, kifényesíti, megolajozza, a vértje hirtelen „megelevenedik”, és már csak 40%-ban akadályozza a mozgást

12. példa


HARCOS hosszúkardja mellé (JT:60%, JV:35%) szerez magának egy pajzsot, ami 20%-ot ad a védekezéséhez, és 25%-ban akadályozza a mozgását.
Így támadó százaléka (60-25=35) 35%, védő százaléka pedig pajzzsal (35-25+20(a pajzs védője)=30) 30%, hosszúkarddal (35-25=10) 10% lesz.
Természetesen szeretné ezt a nagy arányú büntetést csökkenteni, tehát tanul némi pajzshasználatot. Ha 10%-os pajzshasználata van, akkor a mozgását a pajzs már csak ( 25-10 ) 15%-ban gátolja (azaz JT: 45%, JV:40% és 20%), támadni azonban még nem tud vele.
Ha HARCOS pajzshasználata 40%-ra emelkedik, akkor már egyáltalán nem gátolja a mozgását a pajzs (hosszúkardos támadóértéke 60%), miközben a pajzsal a VSZ-a: (35+20=55) 55% lesz és támadni is tud pajzzsal ( 40-25 ) 15%-al. Azonban ha nem tanult kétkezes harcot, akkor ennek nem sok hasznát veszi, hiszen csak akkor támadhatna a pajzzsal, ha másik kezében nem lenne fegyver, vagy azt csak védekezésre használná

13. példa


SETE kap egy szép nagy ütést a fejére kifejezetten azzal a célzattal, hogy eszméletét veszítse. Már csak 15 Életpontja és Eszméletpontja maradt, a csapás pedig 17-et sebez. Mivel csak eszméletvesztésre szánták, SETE Életpontjai nem változnak, de Eszméletpontja -2 lesz ( 15-17=-2 ). SETE nem akar elájulni, ezért próbát tesz. Akaratereje 37, tehát ( 37+(-2*10)=37-20=17 ) 17 alá kell dobnia. 68-at dob, és elterül a földön.

14. példa


CSIRIBÁ koncentrál egy varázslatra. A koncentrációja sikeres, mert képzettsége 59%, ő pedig 37-et dobott. A következő varázslat sikerének az esélye (59-37) 22%-al nő. Ha esetleg 89-et dobott volna, akkor 30%-al csökkennének az esélyei. Így azonban a varázslat esélyéhez - ami alapesetben 64% lett volna - hozzáadhat még 22-t. Így a célszáma 86%, ami már igazán jól mutat. Ha azonban a kedvezőtlen megoldást nézzük, akkor csak 64-30=34% esélye maradt volna a sikerre.

15. példa


FUTÁR, az óriás normál sebessége 3m/IE, mivel fut így ez 6 IE lesz. FUTÁRNAK 60%-os futás képzetsége van, így futási sebessége 6+(6*0,60)= 9,6m/IE. Mivel fizikuma 82% így 82+(82*0,6)=131 percig bírja ezt a tempót ( ha nem lenne futása akkor 82 percig bírná ), ez idő alatt 75,5 km tesz meg.

16. példa


MINNI, az akrobata manólány, aki mindössze 60 cm magas, leesik 5 méter magasból. 60 cm esetén még nem lett volna baja, tehát a veszélyes táv (5 - 0,6) 4,4 m. Minden megkezdett méter után jár az 1k10/2 sebzés, tehát a Mesélő összesen 5k10/2-t dob. A sebzés összege 17. MINNI Esés képzettségével kívánja tompítani érkezését, erre 54%-a van. Mivel 43-at dob, a képzettségpróba sikeres, 11-el alá dobott a célszámnak. A sebzés 11 ponttal csökken, így csak 6 Élet -és Eszméletpontot kell levonnia.

17. példa


Egy kalandozó csapat halad az erdei ösvényen. CSÓRÓ vidáman baktat, mivel Fizikuma 35%, és ő csak 10 kilónyi súlyt cipel. ENYVES kezéhez odaragadt néhány dolog a városban, de nem akarta ott eladni, hát cipeli. Fizikuma 41%, de nála most 25 kilónyi súly van. Ügyességéből és Gyorsaságából - ha a batyu nála van - le kell vonnia 4%-ot. ÓRIÁS-nál van a parti összes közös holmija, ami - az ő külön felszerelésével együtt - 34 kilót nyom. Óriás Fizikuma 72%, így ez meg se kottyan neki.
Mikor azonban az Erdei Révnél futniuk kell, hogy elérjék az épp induló kompot, már más a helyzet. CSÓRÓ és ÓRIÁS még mindig csak Gyorsaság és Ügyesség módosítokat szenvednek el, de ENYVES-nek már próbát kell dobnia, hogy bírja-e az iramot. Fizikuma 41%, amiből 4% vagy 5% ( a kerekítéstől függően ) levonás jár neki a túlsúly miatt. Ha elvéti, akkor vagy cipelik őt is, vagy lekésik a kompot.
Az átkelés után egy tisztásra érnek. Ott rejtett el nekik valamit előrébb járó társuk, egy szila alatt. Ezt ÓRIÁS könnyedén felemeli, mivel a szikla 45 kilónyi. Neki különben is csak 144 kilónál nehezebb sziklák esetén kell próbát dobnia.

18. példa


MAKK MARCI egy súlyosan beteg bajtársát ápolja, és ő maga is veszélybe kerül. MARCI Egészsége (Fizikuma) 57%. MARCI Egészségpróbát dob : a betegség módosítóját (15) levonja az Egészségéből, és a Mesélő úgy dönt, hogy mivel MARCI hosszasan a beteg mellett tartózkodott még 10%-ot le kell vonnia. A megdobandó célszám így 57-15-10=32. MARCI 43-at dob, tehát elrontja a próbát 11-el, és megbetegszik. A betegség súlyossága 1-es lesz, ami nem egy veszélyes dolog (nagyon enyhe fokozatba tartozik).

19. példa


Egy véres csata után a helyzet a következő : KHAMIRR, a humbaba harcos 40 Életpontjából 27-et elvesztett. Három sebe van (15, 3 és 9 Sebpont), amiből az egyik vérzik. TÓNI, a négyszemű szokás szerint eszméletlen, alig él, de nem kapott olyan sebzést, mely vérezne. MINNI igyekszik bekötözni őket. Sebgyógyításra 62%-a van. először KHAMIRRT látja el, mert a harcos 10 IE-ként 1 újabb Életpontot veszít. Képzettségpróbájára 35-öt dob. Ez 27-tel jobb, mint kellene, így KHAMIRR rögtön visszakapott 2 Életpontot.
Ezután MINNI ellátta TÓNIT, minden kötözés sikeres volt, de TÓNI még így sem tért magához.
Utána KHAMIIR került újra sorra. A 9 pontos seb kötözésénél MINNI 95-öt dobott (33-al elrontotta), azaz mozdulatai igen durvára sikerültek. KHAMIRR Fizikuma 75, így (75-33) 42 alá kellene dobnia, hogy képes legyen Eszméletpont veszteség nélkül elviselni a fájdalmat. 69-et dob, és így 2 Eszméletpontot veszít. KHAMIRR dühös morgásától MINNI észbekap, és a következő akcióba több energiát fektet. 7-et dob, így ez egy mestermunka. 5 Életpontot gyógyítana, ha a seb nem lenne kisebb. Így csak három Életpont tér vissza. A seb természetesen nem gyógyult be, de - hála a megfelelő kötözésnek - a továbbiakban már nem zavarja KHAMIRRT.

20. példa


KHAMIRRNAK egy csata után hiányzik 12 Életpontja, és 23 Esszméletpontja. Mivel KHAMIRRÓL van szó, ő ennyi sebbel még egészen jól érzi magát. Miután bekötözik, elég szép ütemben gyógyul. Tizeneggyel több Eszméletpontja hiányzik, mint Életpontja. Ő óránként 7-et nyer vissza, mivel 75-ös a Fizikuma. Alig több mint egy óra múlva ennek már nyoma sincs. A hiányzó 12 Életpont megközelítőleg 10 óra alvással visszatérne, de a többiek sokkal rosszabbul vannak, így KHAMIRR kezdi az őrködést. Mivel ez pihenéssel töltött időnek bizonyul (nem ugrál őrség közben), a Mesélő úgy dönt, hogy a 6 őrségben töltött óra alatt három Életpontot gyógyul. Mikor átadja az őrséget MINNINEK, harcosunknak már csak 9 Életpontja hiányzik, reggelre pedig már csak 2. Mivel a csapat másnap nem óhajt (és nem is tudna) útnak indulni, így KHAMIRR aznap teljesen meggyógyul

21. példa


BALSZERENCSE harc közben súlyosan megsebesül. Szerencséje a szerencsétlenségben, hogy nem hal meg. Jelenleg -31 Életpontban van, Életpontjainak lagnagyobb értéke 33, tehát éppen megúszta. Viszont dobnia kell, és - nevéhez hűen - noha 31-et, vagy jobbat kéne, ő 15-öt dob. Ekkor (31-15=16 -> 2) Minden fizikai főértéke 2%-ot csökken.

22. példa


Miriam egy bizonyos betegségre gyógynövényt keres. Herbalizmus képzettsége 47%, és a Mesélő úgy dönt, hogy mivel ezen a környéken a keresett növény különösen gyakori, még 10% könnyítést is kap. Így 57-et kell dobnia, vagy annál kevesebbet, hogy megtalálja a gyógynövényt. Miriam 57-et dob, ezzel a próba sikeres, és újabb próbát dobhat a növekedésre. Miriam 89-et dob, így Herbalizmus képzettsége 48%-ra nő.

23. példa


MINNI még nem tud olvasni. Ez már egy ideje zavarja, de most kap egy könyvet is, amiben neki fontos információk vannak leírva. Ekkor megkéri társát, TÓNIT, hogy tanítsa meg olvasni. TÓNI olvasás képzettsége 70%, tehát MINNI akár 40%-ig is tanulhatna tőle, de amennyiben tíz százalékot elér, már önállóan is haladhat tovább. Mivel az Olvasás 1 hónapos képzettség, a Mesélő 28 napi tanulást tűz ki a 10% eléréséhez.

24. példa


MINNI már alig várja, hogy nekikezdhessen a könyvének. Mivel nincs minden nap lehetőség a tanulásra (elég gyakran kell menteniük az irhájukat), és TÓNI sincs mindig megfelelő állapotban (eszméleténél) a tanításhoz, így szabadon felhasználható pontjaiból is áldoz kettőt a dologra. Ezért mindössze nyolc tanítással töltött nap (kb. 32 tanóra) elég a 10% eléréséhez.

25. példa


Szing, a nága - gyakorlott erdőjáróként - már több napja vezeti a csapatot egy olyan erdőben, melyet még ő sem ismer, most jár erre először. Lehetőséget kap Erdőjárás képzettsége fejlesztésére, mely már 85%-os. Mivel 22-t dob, képzettsége nem fejlődik, de aranytartaléka 63%-al nő (85-22=63). Ha aranytartaléka eredetileg 11% volt, akkor most 74% lesz, ha azonban 59% lett volna, akkor 100%-ra és nem 122%-ra nőtt volna.
Mikor aznap éjjel megtámadják őket nagy hasznát veszi az aranytartalékának. Egy halálosnak szánt ütés elől úgy menekül meg, hogy saját 43%-os védőértékéhez 43%-ot felhasznál belőle, így 86%-ra dobhat, és sikeresen véd. Aranytartaléka 43%-ot csökken.