Akciók

Számolás

Mindig vagy lefelé, vagy felfelé kerekítünk, tehát nincsenek tizedes jegyek. Ha a szabályrendszerben nincs meghatározva, hogy melyik módszert alkalmazzuk, akkor a Mesélő dönt. A Mesélő még a dobás előtt közölje döntését a játékossal.

A játékban elsősorban karakteralkotáskor, valamint a karakter változásakor átlagot és százalékot kell számolni néhány érték meghatározásához.

  • Átlag számításánál add össze a számokat, és összegüket oszd el a darabszámukkal. Gyakran előfordul, hogy az eredmény tízes értékét kell figyelembe venni ( 25+38+19=82, 82/3=27 vagy 28 a mesélőtől függően, ennek tízes értéke 2 ).
  • Százalékszámításra akkor van szükség, ha valamely képzettségedet vagy értékedet egy másik százalékosan növeli, vagy csökkenti : kétkezes harc, vakharc, úszás, futás, stb. ( 67-nek az 54%-a 67x0,54=36 vagy 37 a mesélőtől függően ).

Néhány összetett akciónál egy cselekedet sikere meghatározhatja egy másikét : Koncentráció, csel, egyes varázslatok. Az első akció sikertelenségének, vagy sikerességének mértékével kell módosítani a második akciót.

14. példa

Az idő

Az játék folyamán az időt Idő Egységekben (IE) számoljuk 1 IE = 1 másodperc. Ha valaki mégis körökben szeretne számolni valamit, akkor egy kör 10 IE és egy forduló 60 IE.
Egy nap 24 óra ( a könnyebbség kedvéért, de a középkor technikai színvonalán még nem így adták meg az időpontokat, inkább a napnyugtához, vagy a napkeltéhez igazodtak).

A világnak külön naptárrendszere van, erről bővebbet ott olvashatsz.

Mozgás

A játékos karakter - ha csak külön nem jelezzük a faj leírásánál - a következő távolságokat tudja megtenni adott idő (1IE, 1óra, stb) alatt :
Időtartam : legfeljebb ennyi ideig képes folyamatosan végezni ezt a tevékenységet.
tm : testmagasság

Mozgásmód

1 IE

1 perc

1 óra

1 nap

Időtartam

Lopódzás

tm /2 * lopódzás %

-

-

-

-

Kényelmes

tm /2

tm/2 * 60

tm/2 *3600

tm/2 * 80000

Fizikum (óra)

Normál

tm

tm * 60

tm *3500

tm * 70000

Fizikum/2 (óra)

Futás*

tm *2

tm * 2 * 50

tm * 2 * 2000

-

Fizikum (perc)

Sprint*

tm *4

tm * 2 * 40

-

-

Fizikum (IE)

* A futás képzettség az eredménybe beleszámít : Gyorsabban fut és a futás időtartama is megnő a futás százalékával. (Alapesetben mindenki annyi percig bír futni illetve annyi IE-ig képes sprintelni, amennyi a Fizikuma.)

15. példa

Esés

Ha egy karakter leesik valahonnan, sebződhet. Ha valaki olyan magasról esik le, mint saját testmagassága, az esést sérülés nélkül megússza. (Ha a Mesélő úgy dönt, hogy valamilyen okból esélye van arra, hogy megsérüljön, akkor természetesen módosíthatja ezt.) Az ennél magasabbról való leesés esetén minden megkezdett méter után 1k10/2 pont sebzést szenved el az illető. A sebzés mértékét az Esés képzettséggel lehet csökkenteni. Sikeres képzettségpróba esetén a próba sikerességének mértékével lehet csökkenteni az elszenvedett sebzést.

16. példa

Súlyok, terhek

Minden kalandozónak az élete függhet a magánál hordott felszereléstől, aminek viszont súlya van. Mivel a karakterek nem istenek, így az általuk elvihető teher is korlátozott. Az Újvilágban ez a következőképpen néz ki:
Bármely lény kényelmesen el tudja vinni Fizikuma felének megfelelő kilónyi súlyt.
Ha ennél több terhet visz ( legfeljebb annyi kg-ot, amennyi a Fizikuma ), akkor minden megkezdett kilogramm után 1% levonás sújtja a Gyorsaság és Ügyesség főértékét.
Ha e súly fölött kíván terhet cipelni, akkor óránként kell dobni a Fizikumára, annyi levonással, ahány megkezdett kilógrammal a Fizikuma felett van a vinni kívánt teher. Ha elvéti, akkor gyakorlatilag nem bír tovább menni, és annyi percet kell pihennie, ahány százalékkal elvétette a dobást.
A fenti súlyadatok futás esetén feleződnek, sprint esetén negyedelődnek, míg ha csak egyszeri, pillanatnyi erőfeszítésről ( pl. egy szikla megemeléséről ) van szó, akkor megduplázódnak.

17. példa

Ha a mesélő szerint a teher aránytalanul oszlik el a lényen ( pl. a lovag túlsúlyos kedvesét az ölében akarja kimenteni az égő házból ), akkor nehezítheti a próbát.
FIGYELEM : A teher kiszámításakor nem szabad elfelejteni olyan köznapi kalandozó dolgokat is mint fegyver, páncél, pénz, stb.
Természetesen, mint minden dobásra, erre is lehet koncentrálni, valamint a teherhordás ( 2 hónapos, fizikai ) képzettséggel meg lehet növelni az elvihető teher nagyságát.

Rendszer

Világ

Lexikon

Tartalom