Fejlődés

Fejlődés a kalandozások alatt

Mialatt kalandozol, természetesen idődet ez foglalja le, tehát nem tudsz folyamatosan tanulni. Viszont a gyakorlati tapasztalatok képzettségeid és esetleg főértékeid fejlődésével járhatnak. Mikor képzettségpróbát teszel, vagy főértékedre kell dobnod, akkor eddig megszerzett képességeidet használod. Ha holtpontot dobsz (éppen annyit dobsz a kockákkal, amennyit kell), akkor minden esetben dobhatsz képességed növelésére. Ez azt jelenti, hogy a feladatot éppen meg tudtad oldani jelenlegi felkészültségeddel, és mivel a végsőkig kihasználtad ismeretanyagodat, vagy energiáidat, ez fejlődést eredményezhet.
A fejlődés akkor következik be, ha az erre tett dobásodat "elrontod", azaz többet dobsz, mint amennyi a képzettséged, vagy főértéked jelenlegi százaléka. Minél magasabb a százalékod, annál nehezebb lesz "fölé dobni", tehát annál ritkábban fejlődsz majd.

62. példa

22. példa

A Mesélő, egy-egy nap és kaland végén (Tp/Xp osztás helyett) szintén engedélyezhet ilyen dobást, azokra a képzettségekre, melyeket az elmúlt időszakban gyakran használtál, vagy döntő probléma megoldásához segítettek hozzá. A főértékeket ilyen módon nem lehet növelni.
Szintén a Mesélő a jó szerepjátékért adhat 1, 2, 3 szabadon felhasználható fejlesztési lehetőséget. Ez nem jár, csak ha tényleg jól játszol!
Mesélőként dönthetsz úgy is, hogy valamely karakter 1-2 fejlesztési pontot csak harci, vagy csak elméleti képzettségekre költhet el, de azon belül ő választja meg, hogy mire.
Ha szabadon elkölthető fejlesztési pontjaidból 5-öt összegyűjtesz, akkor abból valamely főértéked százalékát próbálhatod meg fejleszteni.
Ha egy varázslat elsütésekor sikerül holtpontot dobni, akkor megpróbálhatod fejleszteni a Mágiahasználatod értékét, és a Varázslatod sikerességének esélyét is.
Ha kétkezes harc közben a "rosszabbik" kezedben lévő fegyverrel dobsz holtpontot, akkor nemcsak a fegyverforgatásra, hanem a Kétkezes harc képzettséged értékére is dobhatsz. Így működik a Vakharc is.

Minden olyan esetben is jár fejlesztő dobás, amikor valami újat sikerül kitalálnod ( új varázslat, gyógyszer, méreg ). Fejlesztés
Ha valamilyen káros hatás miatt Életpontod, vagy Eszméletpontod a legnagyobb értékéről nulla alá süllyed, akkor ezek növelésére dobhatsz.

63. példa

Ha többen együtt kalandoztok, akkor minden bizonnyal lesznek olyan képzettségek, melyekben valamelyikőtök kíváló, míg a többiek nagyon kis mértékben, vagy egyáltalán nem értenek hozzá. Ilyenkor taníthatjátok egymást. Bármely mester addig oktathatja tanítványait, amíg azok képzettsége legalább 30%-al kevesebb az övénél.
Lehetőséged van ezenkívül arra is, hogy egy általad már valamennyire ismert képzettséget önállóan tökéletesíts, egy könyvből, vagy gyakorlás által.
Ilyenkor megállapíthatjátok, hogy egy százalék eléréséhez mennyi időt kell gyakorlással tölteni. Mesélőként nyugodtan mondhatod azt, hogy önálló tanuláshoz 1,5x több idő szükséges, mintha mestere van a karakternek.

23. példa

Ha egy szabadon felhasználható fejlesztési lehetőségedet a tanulásra szánod, akkor azzal tíz napnyi tanulást válthatsz ki.

24. példa

Főértékek növelése

Ebben a szabályrendszerben a főértékeid sem állandóak. Csökkenhetnek egy sebesülés,vagy az öregedés által, és növekedhetnek, ha próbára Holtpontot dobsz, vagy magad fejleszted valamelyiket. Ha a fejlesztés mellett döntesz, akkor úgy kell tekintened a Főértékidet, mintha 5 hónapos képzettségek lennének. Hogy a Fizikumodat, Ügyességedet, Gyorsaságodat edzéssel növelheted, az gondolom egyértelmű : naponta bizonyos időt ezzel kell töltened. Az Intelligencia növelése már egy érdekesebb kérdés. Tételezzük fel, hogy különös vonzalmat mutatsz a logikai feladványok, fejtörők iránt. Ez persze egy őserdő közepén legalább egy társat kíván. Az Akaraterő növelésére rengeteg lehetőséged akadhat, de ezeket mindig a Mesélővel egyeztetve játszd ki! A Megjelenés növelése a legkacifántosabb feladat. A fizikai szépséged növelésére különböző szerek alkalmazása lehet a legjobb megoldás, meg, hogy többet törődsz a külsőddel. A viselkedés csak rajtad múlik. Ha elhatározod, hogy ennek értékét próbálod növelni, akkor szintén a Mesélővel egyeztess. Ilyenkor udvariasabbnak, magabiztosabbnak, méltóságteljesebbnek kell lennie a karakterednek, és ezt bizony neked kell kijátszanod. Ha a Mesélő úgy értékeli, hogy valóban képes vagy hosszú távon teljesíteni ezt a magasabb nívót, akkor engedélyezheti a növelést.
Ugyanakkor a Mesélők figyelmébe ajánlom, hogy a Megjelenés talán legmozgékonyabb főérték, és a kalandozások alatt - a karakter életpályájától függően - jelentősen emelkedhet, vagy csökkenhet. Az anyagi helyzet javulása járhat a külső előnyös változásával, a társadalmi megbecsülés, és az önbecsülés növekedése pedig egy határozottabb, előkelőbb karakter kialakulását vonhatja maga után, így ha indokoltnak látod, lehetőséget adhatsz a főérték növelésére. Ha a játékos ezt nem tudja kijátszani, akkor persze a dolog tárgytalan. Mindamellett előfordulhatnak olyan helyzetek is, mikor a karakter helyzetében beállt változások a csökkentést indokolják.

Aranytartalék

Ki ne hallot már olyan esetekről, amikor egy ember vészhelyzetben olyan cselekedeteket hajtott végre, amit képességei szerint nem lett volna lehetséges. Mindenki átélt már olyan élethelyzetet, amikor maga sem tudta hogy sikerült neki valami. E "csodás" történést az aranytartalék szimbolizálja a játékban. Mesélők figyelem! Minden intelligens lénynek (Intelligencia nagyobb mint 5) van k100 (vagy ammenyit 0 és 100 között jónak lát a mesélő) aranytartaléka és ha megszorul használja is.

Kezdő karakter aranytartaléka 100%.
Hogy juthatsz hozzá? Minden olyan esetben, ha egy képzettség fejlődésére dobott próbád mégsem eredményez fejlődést, azaz a kockákkal kevesebbet dobsz, mint a képzettséged százaléka, az Aranytartalékod növekszik, természetesen annyival, amennyi a dobásod és a képzettséged százaléka közötti különbség. Végül minden nap éjfélkor kapsz vissza 1%-ot. Az Aranytartalék száz százalék fölé nem nőhet.
Mire használhatod? Az aranytartalékot szabadon felhasználhatod esélyeid növelésére minden olyan esetben, amikor kockával dobsz egy képzetségre vagy főértékre. Egy-egy dobás előtt be kell jelentened, ha használni kívánod, és azt is, mennyit használsz el belőle. Nem áldozhatsz azonban többet belőle, mint amennyi százalékod eredetileg volt az adott dobásra, azaz legfeljebb megduplázhatod kezdeti értékedet. Ha egy dobásra pozitív illetve negatív módosítókat kapsz, akkor azokat először hozzá kell adni/ki kell vonni az alap százalékodból, majd ehhez az értékhez adhadsz hozzá legfeljebb annyit mint az adott dobásra vonatkozó százalékod. (A példából világos lesz.) Valamint íly módon nem növelheted az értékedet 100% fölé (ennek néhány, a dobás sikerén múló dobásnál lenne jelentősége).

74. példa

25. példa

Ha a mesélő úgy dönt, hogy nem közli veled a téged súlytó levonásokat (vagy csak egy részét), akkor csak azzal tudsz számolni amit ismersz, a többit csak tippelheted, azaz ilyenkor rákölthetsz annyi aranytartalékot amennyit csak lehet (tehát a kezdeti százalékodat), és dobsz 100%-ra, a Mesélő pedig az általa kiszámolt levonásokat enyhíti a 100% felett költött résszel. E módszer hátránya, hogy ha rosszul méred fel a nehézséget, akkor elpazarolsz egy csomó aranytartalékot, illetve esetleg keveset költesz rá.

Mágiahasználat, ikonmágia, vajákosság és elme útja esetén csak a képzettségnek megfelelő mennyiségű Aranytartalékot lehet felhasználni (és nem a varázslattal összevont képzettségösszeget).

A játék célja

A játék fő -eszmei- célja az, hogy jól érezd magad és karaktered túlélje a kalandot.

A játék gyakorlati célja a tökéletesség, azaz hogy képzettségben, vagy főértékben elérd a 100%-ot. Ekkor karaktered kalandozó pályafutása befejeződik (legalábbis a számodra, azonban lehet, hogy a kalandmestered majd néha kölcsönkéri őt NJK-nak). Viszont intídhatsz egy új karaktert, akit a régi karaktered támogathat. Lehet rokona, mestere, vagy ismerőse, esetleg főnöke, ahogy megbeszélitek. "Tökéletes" karaktered pedig új megbízásokat is kaphat, mégpedig egyenesen Újvilág isteneitől.
Bár tudom, hogy még korai ideírni, de mi is várjuk a 100%-os karaktereket természetesen élettörténettel, és értékekkel. Ezért érdemes pontosan feljegyezni, mikor mi történt veled. Ezeket a történeteket megjelentetjük, hiszen ezek az ominózus személyek - ilyen képességekkel - Újvilág híres emberei lesznek.

Rendszer

Világ

Lexikon

Tartalom