Fegyverek részletes leírása

Bóla

FEGYVER

Sebesség

Kézszám

Sebzés

T%

V%

SÚLY

Ára

Távolság

Bóla

10

1

k5

5

1

1,0

5

50

A bóla elkészítéséhez először veszünk két vagy három bőrszíjat, aminek a végére egy-egy maroknyi - körülbelül 30 dkg súlyú - követ erősítünk. Ezután a másik végüket összeerő-sítjük. Az eldobásához megfogjuk az egyik követ, majd vagy egy erőteljes dobással vagy előtte megpörgetve eldobjuk az áldozat felé.
A bóla anyagköltsége 5 réz, boltban - ha ritkán kapható - 5 ezüst körül árulják.
Értő kezekben a lábra csavarodva a futást, kezet a testéhez kötve a harcot akadályozza meg. Ha nem szükséges az áldozatot élve elfogni akkor a nyakra felcsavarodva könnyen elkábíthatja vagy akár meg is ölheti a célpontot.
A bóla a (fej)vadászok kedvenc fegyvere, hiszen kis helyen elfér, nem kár érte ha - véletlenül elvétve a célzást - elrepül.
Speciális elkészítése, ha a bólát nagyon vékony, hajlékony acéldrótból készítik végére kis méretű, de nagyon nehéz súlyt rögzítenek. Ennek a változatnak az anyagköltsége 15 ezüst, boltban nem kapható. Ha egy ilyen fegyver felcsavarodik valahova akkor a normál sebzésen felül 1k10 vágósebzést okoz, illetve vékonyabb testrészre - például csuklóra, torokra - felcsa-varodva könnyen le is vághatja azt. Ha valakinek ez a célja akkor ez célzott dobást igényel! Figyelem: Az ilyen bólák birtoklása, használata a legtöbb városállam területén tilos. Akinél ilyet találnak, vagy bizonyíthatóan használta, súlyos - általában útonállásnak megfelelő szintű - büntetésben részesítik.
Ha valakire rácsavarodik a bóla, akkor az védő és támadóértékéből 2k10 %-ot veszít, ami a következők szerint változik:


Ha a cél az ellenfél elkábítása, akkor a fejre célzott sikeres támadódobás után (-20 a támadásra) a bóla sebzése annyi Eszméletpont, amennyivel a dobás sikeres volt! Ha sebzés volt a cél, akkor pedig ennek a tizede Életpontban. (A sebzés számításakor a teljes harcértéket kell figyelembe venni, tehát nem kell a -20-at beleszámolni! Azaz a bóla legkevesebb húsz eszméletpontot sebez ilyenkor.)
A hagyományos bóla használata néhol engedélyhez kötött, a speciális bóla birtoklása mindenhol szigorúan tilos.

26. példa

Csatacsillag és hajítóbárd

FEGYVER

Sebesség

Kézszám

Sebzés

T%

V%

SÚLY

Ára

Távolság

Csatacsillag

5

1

k5

7

1

0,6

5

15

Hajítóbárd

5

1

k5+2

4

1

1,2

10

10

A csatacsillagot - a hajítóbárdal együtt - elsősorban gyalogos egységek alkalmazták lovas egységekkel szemben. Elsődleges cél a lovasroham megakasztása, illetve a lovas nyeregből való eltávolítása. Ha a cél a lovas kiütése a nyeregből, akkor általában kettőt összfogva dobják el lehetőleg egyszerre a többi csapattaggal. Ilyenkor a sikeres képzettségpróba azt jelenti, hogy az eldobott két fegyverből egy talál. Ha a próba legalább 10%-al sikeres, akkor mindkét fegyver célba talált.
A csatacsillag kinézetre általában két 15-30 cm hosszú, mindkét végén kiélezett, lapos fémdarab összerögzítésével készítették. A súlyuk körülbelül 0,5-1 kg és egyszerre 4-10 szokot egy gyalogosnál lenni.
A hajítóbárd nagymértékben hasonló a csatacsillaghoz, a különbség csak abban van, hogy a négy ág közül az egyiket megnyújtják és egyik oldalát bárd alakban kiképzik és megélezik. Ettől sebzése megnő, viszont a súlypontja eltolódik, amitől nehézkesebbé válik a dobása. (Figyelem a hajítóbárd és a dobásra kisúlyozott balta nem azonos. Ez utóbbinak rendes fanyele van és csak a fejével célbatalálva sebez!)
Ha valaki(k) szeretnének egy lovast eltávolítani a nyeregből, akkor elsősorban csoportosan lehet eredménnyel használni ezen eszközöket: ha egy csatacsillag vagy hajítóbárd eltalál egy lovast, akkor - sebzéstől függetlenül - +25%-al dobnia kell a lovaglás képzettségére (amennyiben esetlegesen viselt páncélja még akadályozza a mozgásban, akkor feltétlenül le kell vonni), különben leesik a lórol. Ha legfeljebb 1 IE-en belül újabb eszköz találja el, akkor mindegyik után újabb 5% levonás jár. pl: KHAMIRR lova segítségével megpróbál legázolni öt katonát, akik - számítva a támadásra - előkészítik a csatacsillagjaikat a roham megfékezésére. Miután KHAMIRR dobótávolba ér az első két katonának azok eldobják a fegyvereket: mivel mindkettő talált, és KHAMIRR meglepően nagy lökést kap a páncélján keresztül (szerencsére a csillagok nem tudtak áthatolni a páncélon, így nem okoztak sebzést), ezért dobnia kell lovaglás képzettségére +25% könnyítéssel, de -5% nehezítéssel, hiszen az első találat után 1 IE-en belül (azonnal) újabb találat érte. KHAMIRR lovaglása 40%, így 40+25-5=60% alá kell dobnia, hogyha nyeregben akar mardni. Miután ezt megdobta, kis megingással tovább vágtat. Így a hátsó sorban álló katonák is el tudnak rá dobni két-két csatacsillagot. A három dobásból két telitalálat és egy "fél" találat volt (azaz összesen 5 csillagot kapott, ami már -25% levonás, amihez még hozzájön az előző IE-ben kapott -5%.) KHAMIRRnak most 40+25-30%=35% alá kell dobnia. Miután ez nem sikerült, így szép ívesen kirepült a nyereből (dobhat esést és iparkodhat felkelni, ha nem akarja földön fekve fogadni a rohamozó katonákat).

Dobócsillag

FEGYVER

Sebesség

Kézszám

Sebzés

T%

V%

SÚLY

Ára

Távolság

Dobócsillag

5

1

k2+1

10

0

0,2

10

50

A dobócsillag gyakorlatilag összefoglaló név, ide értünk minden olyan lapos - 1-3 mm vastag - dobáshoz kiegyensúlyozott tárgyat, amit valamilyen módon vágó sebzésre alkalmassá tettek.
Tipikus példája ennek a harcművészek által használt 10 cm átmérőjű, szélein penge éles, középen 3 mm vastag csillag alakú fémdarab. Készítését általában maguk végzik, vagy - jó pénzért - ügyes kezű kovácsot bíznak meg vele.
A dobócsillag anyagköltsége 75 réz, mesteremberek általában 10 ezüstöt kérnek - anyagköltséggel együtt - érte.
A dobócsillagokat minden harci iskola különböző alakúra képzi ki, de gyakori, hogy egy-egy nagy tudású harcos is saját - csak rá jellemző - csillagot használ. Ezért néha a dobócsillagokat mintegy aláírásként használják, bizonyítandó egy-egy iskolához, elvhez való tartozást, esetleg fenyegetést nyomatékosítanak egy-egy ilyen "ajándékkal".
Néhány esetben a fegyver élét méreggel kenik be a jobb hatás elérésére, de ezt a módszert az, aki egy kicsit is tiszteli a fegyverét nem alkalmazza.
Dobócsillagot bizonyos városállamokban csak engedéllyel szabad birtokolni.

Dobóháló

FEGYVER

Sebesség

Kézszám

Sebzés

T%

V%

SÚLY

Ára

Távolság

Dobóháló

30

1

k2+

0

2

4,0

50

5

A dobóháló gyakorlatilag körülbelül 1,5 x 1,5 m élhosszúságú, erős kötelekből összekötözött négyzetháló - a háló rácspontjai körülbelül 15-20 cm-re vannak egymástól -, aminek a szélein nehezéket helyeznek el. A háló eldobásakor ez a nehezék teríti szét a hálót a levegőben.
A háló anyagköltsége 10 ezüst, amit nagyban befolyásol a kötél minősége, boltban 50 ezüst körül árulják.
Ha nem vadászat során használják, akkor általában a háló közepre egy kötelet erősítenek, aminek a másik végét az alkalmazó tart és sikeres támadás esetén az áldozat köré teker ezzel is nehezítve a mozgását. Az áldozatnak a védekező és támadó százaléka 4k10%-kal, illetve ha kötelet is alkalmaznak 4k10+10%-kal csökken, ami minden 10 IE-alatt változik a következők szerint:

  • ez a büntetés 10%-kal csökken minden 10 IE alatt, amikor az áldozat csak a szabadulással törődik, de ilyenkor védtelen, azaz a rá irányuló támadások szempontjából kiszámítható, de védekezésre képtelen (1,5-szörös szorzó) célpontnak számít.
  • Ha védekezik közben - csak a fegyver nélküli védője számít a csökkenéssel együtt - akkor Ügyességpróbát kell tennie, ami siker esetén 5%-kal csökkenti a levonást, míg sikertelenség esetén változatlan marad.
  • Támadás esetén a támadó dobásait a levonással teheti csak meg és minden támadás után dobnia kell az Ügyességre (ilyenkor nem számít a 10 IE). Siker esetén nem változik a levonás, sikertelenség esetén még jobban belegabalyodik a hálóba és még 10% levonást szenved el.

A dobóháló birtoklását minden városállamban engedik.

27. példa

Garott

FEGYVER

Sebesség

Kézszám

Sebzés

T%

V%

SÚLY

Ára

Távolság

Garott

0

2

k2+2+

10

1

0,1

-

 

A garott egyike a legegyszerűbb orgyilkos fegyvereknek. Lényegében elég egy hosszú hajlékony tárgy (sál, cipőfűző, öv, stb...), egy hátulról becserkészett gyanútlan áldozat, és már minden együtt is van egy garottal végrahajtott gyilkossághoz.

A profik persze nem bízzák a dolgot homi elszakadó cipőfűzőre, hanem a legnemesebb acélhuzalt használják erre a célra. Ilyenkor az acélhuzal két végére stabilan rögzítenek két gyűrűt (amit a biztos és kényelmes fogás miatt ki is szoktak bélelni).Persze kevésbé menő orgyilkosok beérik egyszerű, farúdban végződő huzallal is.
A garott egy másik változata, amikor a nyakon átvetett huzalt egy fadarabra feltekerik, így egyre jobban szorítva az áldozatot. A másik előnye ennek a változatnak, hogy a célpont a orrgyilkos lerázása után is életveszélyben van amíg a garottot el nem távolítja, ami nem könnyű feladat.

A garott előállítási költsége minőségtől függően 5 réztől 5 ezüstig változhat, míg az ezüstel övtözött huzalból készült (ideális vérlények és társaik ellen) 20 ezüst. Természetesen nyilvánosan nem árulják.

A garott használatához Lopódzás szükséges. Ha a célpont az észlelést legalább 30%-al elrontja (ne felejtsük el a támadó lopódzásának sikerét kivonni az Észlelésből!), akkor a támadónak még támadó dobást sem kell tenni. Ha a célpont 30%-nál kevesebbel rontja el az észlelést, akkor a támadónak szükséges támadódobást tennie (természetesen a 1,5 és 2 szeres szorzó érvényes), azonban siker esetén az áldozat azt semmi képpen nem védheti ki. Egy sikeres Gyorsaságpróbával még beteheti a kezét (vagy a kezében tartott tárgyat) a garott és a nyaka közé. Ha az áldozat megdobta az Észlelését, akkor a garott használatára nincs lehetőség.
Amikor a támadó sikeresen végrehajtotta a támadást, akkor a célpont k2+2+(Fizikum tizes része) Életpont sebzést szenved el. Utána 10 IE-ként (Fizikum tizes része) Életpont és ennek kétszerese Eszméletpont veszteséget okoz a garott. Ha az áldozat képes volt valami a nyaka és a garott közé tenni akkor a sebzés felét az kapja (pl. egy fáklya kb. 20 sebpontal rendelkezik, mielőtt átvágódik, de egy kardot szinte lehetetlen átvágni). Ha a támadó a tekerős garottot használja, akkor a sebzés 10 IE-ként a Gyorsasága tizes részével nő. (Pl. Fizikum 40, Gyorsaság 30, akkor 1. IE: garott sebez k2+2+4, 11. IE: 4+3, 21. IE: 4+(2*3), 31. IE: 4+(3*3), stb...)
A garott áldozatának minden dobásához annyi levonása van, amennyi Eszméletpontot vesztett eddig a folytogatásból.
Az áldozat persze szeretne szabadulni: ha az áldozat sikeres támadódobást dob a támadóra (aki a háta mögött van, így körülményektől, fegyvertől függően 10-50% levonás is súlythatja) és az nem védi ki, akkor a támadó köteles Akaraterő próbát dobnia annyiszor 10% levonással, ahány Életpontnyi sebzést kapott. Ha a próbát elrontotta, akkor elengedi a garottot.
Ilyenkor a hagyományos garott rögtön ellazul (nem sebez tovább), míg a tekerős, az utolsó sebzését okozza ezentúl is minden 10 IE-ben (kivéve, ha a garott felhelyezése óta nem telt el 10 IE, mert akkor hagyományos garottként viselkedik).A leszedése, ha segít valaki 1k10 IE, ha nem, akkor Ügyességpróbát kell dobni és 10-(Ügyességpróba sikerének tizes része) IE alatt tud magától megszabadulni tőle.

A garott birtokálsát a világon mindenhol tiltják és álltalában az orgyilkosoknak járó büntetéssel (nyilvános kivégzéssel) sújtják.

Hajítóbárd

A fegyver leírását és a használatához a példát lásd a Csatacsillagnál.

Láncostor

FEGYVER

Sebesség

Kézszám

Sebzés

T%

V%

SÚLY

Ára

Távolság

Láncostor

20

1

k10-1

5

2

2,0

80

5

A láncostort a szegények láncosbuzogányának is nevezik. Gyakorlatilag egy három-ötágú láncosbuzogány, melynek a végéről lehagyták a gömböket. Ennek elsődleges célja a gyakorlatozás során, illetve a viadalokon bekövetkező sérülések csökkentést. A fegyver csak később került ki a mindennapi életbe, ahol elsősorban olcsósága ellenére is hatékony támadóereje miatt használták.
A fegyver elsősorban fájdalom okozására használható, így a sebzés rovatban feltüntetett érték is erre vonatkozik, az életerő vesztés a kidobott sebzés fele lesz, és csak akkor jelentkezik, ha a támadó előre bejelenti, hogy Életpontot is kíván sebezni.
Azt, hogy a fegyver mennyit sebez, azt a rajta lévő láncok száma határozza meg. A táblázatban a három láncból álló változat adatait ismertettük, a hozzáadott (elvett) láncok számától függően a következő képpen alakul a sebzés: minden plusz lánc +3 sebzést -5 T%-ot és -5 V%-ot ad a fegyvernek. Minden (háromból) elvett lánc -1 sebzést +2 T%-ot és +1 V%-ot ad. (Legfeljebb két lánc vehető el :-)) )

Ostor

FEGYVER

Sebesség

Kézszám

Sebzés

T%

V%

SÚLY

Ára

Távolság

Ostor

15

1

k2+1+

4

2

0,6

5

 

Az ostort, mint használati tárgyat, senkinek nem kell bemutatni. Kiválóan alkalmas a gazdaságban legyek elhessegetésére, valamint állatok és (rab)szolgák gyorsabb munkára ösztökélésére. Mint minden tárgynak, ennek is megszülettek a harci alkalmazásai.

Egy átlagos embernek készült ostor kb. harminc centiméteres nyélből és 2-5 méter - hagyományosan lószőrből font - kötélből áll. Teherbírása legalább 50 kg, de az acélszálakkal átszőtt változatok akár egy óriást is elbírnak. Előállítási költsége 10 réztől kezdődik, egy kalandozónak való, acélszálakkal átszőtt, díszített nyelű változatot 5 ezüst körül kínálnak.

Az ostor két fő kalandozó használata, amikor támadásra és amikor nehezen elérhető helyekre való eljutást segítő eszközként használjuk.

  • Ha mászásra, vagy mint egy liánt akarja valaki használni az ostort, akkor azt rá kell valamire tekerni. Ehhez 30%-os nehezítéssel kell megdobni az ostorhasználatot. Ezután egy +30%-os mászással (ennyi jár kötélmászás esetén), fel lehet jutni rajta. Ha az ostort távolról kell leoldani, akkor ahhoz egy sikeres ostorhasználatot kell dobni. (Mesélők: ne felejtsétek el számolni a rögzítési pont és az ostor teherbírását! Iletve számoljatok azzal, hogy ha valaki liánként akarja használni, akkor a terhelés - az ostor hosszától függően - a rendes tömeg 1.5-5-szörösére nő!)
  • Támadás esetén k2+1+(Ügyesség tízes értéke) a sebzése, de speciálisan lehet testrészre támadni vele. Ilyenkor, ha a támadás sikeres, akkor az adott testrészen igen fájdalmas sebeket lehet ejteni. Ez abban nyilvánul meg, hogy ha egy cselekvésre az adott testrészt is igénybe kell venni, akkor a dobást annyi százalék levonás súlytja, ahány Eszméletpontnyi sebzést elszenvedett. A - fent említett - tárgyakra való rácsavarást persze testrészekre is lehet alkalmazni. Ilyenkor a támadó Erőpróbát dob, majd az áldozat is dob egy sikerrel módosított Erőpróbát. Ha az áldozatnak sikeres a próba, akkor kirántotta az ostort a támadó kezéből. Ha a támadó a testéhez rögzítette az ostort, és az áldozat legalább tíz százalékkal megdodja a módosított Erőpróbáját, akkor a támadót földre rántja. Ha a próba sikertelen, akkor a testrészt bénultnak kell tekinteni. A fenti Erőpróba az áldozattól egy támadás, az ostor használójától egy védekezés lehetőségét veszi el. Ha valakinek a nyakára tekeredett egy ostor, akkor az úgy viselkedik, mint egy tekerős garott , azzal a különbséggel, hogy nem lehet tovább szorítani (de az első szorítás mértéke ugyanaz: (Fizikum + Ügyesség) tizes értéke).

Az ostor birtoklása és használata a világon mindenhol megengedett.

Rendszer

Világ

Lexikon

Tartalom